Formuleer je eigen Lokale Business Model

Iedere ondernemer denkt na over zijn eigen Pitch. Je vertelt in 30 seconden welk probleem je oplost voor welke mensen. Duurt dit langer, dan verlies je de interesse van de luisteraar!

Maar zo’n samenvatting is vaak lastiger dan je denkt.

Je wilt namelijk over je eigen dienst of product in detail treden. Precies vertellen welke handelingen jij uitvoert en waarom jij dit het beste kunt. Kernkwaliteiten en randzaken raken heel snel met elkaar in verstrengeling.

Less is more!

Om te zorgen dat de kern van je onderneming kraakhelder is, beveelt MarketDing iedereen aan om hun Lokale Business Model samen te vatten in een schema, van één a4’tje!

lokale business model BMC marketding model

Je onderneming uitwerken op 1 A4’tje?

Download het BMC model!

Kom je er zelf niet direct uit? Of wil je een kritische en ambitieuze sparringspartner om je model zo scherp mogelijk te formuleren?

MarketDing biedt een gratis en vrijblijvende sessie aan om jouw Lokale Business Model te formuleren.





Het Lokale Business Model Canvas (BMC)

Het BMC-model laat jouw Business Model zien binnen 1 a4’tje!
Het bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Doelgroepen
  • Waardepropositie
  • Communicatiekanalen
  • De relatie met je doelgroep
  • Belangrijkste middelen
  • Belangrijkste activiteiten
  • Belangrijkste partners
  • Kosten
  • Inkomsten

Deze pijlers vormen samen de kern van je onderneming.

lokale business model BMC marketding model

Jouw BMC model

Het model geeft in één pagina weer wat je doelgroep is, welk probleem je voor hen oplost en met welke middelen. Het bespreekt hoe je met hen in contact komt en blijft en welke geldstromen er zijn binnen je onderneming. Het is de basis van je onderneming, die stevig moet staan!

Wanneer er iets veranderd in deze basis, zoals een nieuwe distributiepartner voor je product of een aanpassing aan de benadering van de doelgroep, dan betekent dit een verandering van je business! Dit is het moment om beknopt deze verandering vast te leggen in je BMC-model en dit mogelijk intern en extern te communiceren.

Hang dit model centraal op bij jou op de werkvloer, of als screensaver op je laptop. Zo weet iedereen ten aller tijden welke kant de onderneming opgaat. Dit is intern zeer belangrijk, maar ook richting partners. Het is een beknopt en duidelijk overzicht van de identiteit en het bestaansrecht van jouw onderneming.

Doorbouwen op het Lokale Business Model Canvas

Uiteraard is er in bepaalde gevallen een concretere uitwerking nodig dan alleen het Business Model Canvas. Ons punt is wel dat in een groeiend en veranderlijk bedrijf er veel veranderingen plaatsvinden, waardoor volledig uitgewerkte plannen al de prullenbank in kunnen op het moment dat de laatste punt geschreven is. En dat dit top is, omdat je in een maand tijd zoveel leert dat je je product of dienst weer verder kan optimaliseren.

Formuleer dus een kort en beknopt plan en ga aan de slag! Op die manier kun je het snelst controleren of jouw aannames over doelgroep kloppen en kun jvalideren hoe je hun probleem het best op kunt lossen!

Ondernemers moeten voor een groot gedeelte in staat zijn om het model in te vullen. Uit ervaring leren wij echter dat met name in de uitwerking van de verschillende segmenten van de doelgroep en de waarde propositie steken worden laten vallen. MarketDing biedt haar diensten aan om vanuit een algemeen marketing oogpunt kritische vragen te stellen, waardoor ondernemers sneller tot de kern komen van het probleem van de klant. Deze goede basis bespaart je makkelijk enkele maanden in de eigen planning.

Hulp nodig bij het opstellen van uw eigen BMC? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met ons op.





Is jouw Lokale Business Model al helemaal top? Maar wil je je lokale communicatie naar een nieuw level brengen? Ga dan verder met het formuleren van jouw Lokale Marketingplan.